Toplam Fiziksel Tepki - kimler için uygun olacak? - Blog Novakid Türkiye
Uncategorized

Total Physical Response (Genel Fiziksel Tepki) kimler için uygundur?

İngilizce veya başka bir yabancı dilin öğretiminde, öğrencinin yaşına ve ilerleme düzeyine uygun olarak uyarlanması gereken çeşitli öğrenme yöntemleri vardır. Çocuğunu ilk İngilizce kursuna kaydettirmek isteyen ebeveynler zor bir seçimle karşı karşıya kalır ve kendilerine şu soruyu sorarlar: Çocuğum için hangi dersler en iyisidir? Ayrıca yabancı dili sıfırdan öğrenmeye başlamak veya İngilizcelerini geliştirmek isteyen yetişkinler, hangi dil okulunu seçeceklerini ve hangi sınıflara kaydolacaklarını merak ederler. Grup halinde mi yoksa bireysel olarak mı? Bir öğretmenle mi yoksa anadili İngilizce olan biriyle mi? Bir dil okulunda mı yoksa çevrimiçi mi? Bunlar hepimizin kendimize sorduğu en yaygın sorulardan bazılarıdır.

Bugün İngilizce veya başka bir yabancı dil ile maceralarına yeni başlayan küçük öğrencilere odaklanacağız. TPR yöntemini – Genel Fiziksel Tepki, yani tüm vücut ile tepki verme yöntemiyle dil öğretmeyi sizlere gösterecek ve öğrenmenize yardımcı olacağız. Bu tekniğin neyle ilgili olduğunu ve kimin için en uygun olacağını öğrenin. 
Küçük yaşlardan başlayarak yabancı dil öğrenmenin birçok faydası vardır. İngilizce bilgisi ile çocuğunuz gelecekte iyi bir başlangıç yapacak ve uluslararası ve küresel dünyada özgürce hareket etmesine olanak sağlayacaktır. Yeni yürümeye başlayan çocuklar için İngilizcenin sıkıcı olması gerekmediğini ve doldurma ve ezberleme ile hiçbir ilgisi olmadığını kendiniz görün. Çocuğun İngilizceyi büyük ölçüde oyun ve hareket yoluyla öğrendiği Genel Fiziksel Tepki yöntemiyle tanışın. Aslında bir ebeveyn olarak, bu öğrenme biçiminin çocuğunuzun gelişimi açısından en faydalı yol olduğunu bilirsiniz.

Total Physical Response (Genel Fiziksel Tepki)

TPR yöntemi – Genel Fiziksel Tepki nedir?

Bire bir olarak Türkçeye çevrilen Genel Fiziksel Tepki yöntemi, vücudun her yerinin kullanılması yöntemiyle İngilizce öğretmektir. Yöntem ilk olarak Amerika Birleşik Devletleri’ndeki San José Eyalet Üniversitesi’nde psikoloji profesörü olan James Asher tarafından geliştirilmiştir. Genel Fiziksel Tepki yöntemi, dil ve fiziksel hareketlerin koordinasyonuna dayanmaktadır. Bu yöntemde öğretmenler öğrencilerine yalnızca hedef dilde belirli vücut hareketleriyle hitap ederken, öğrenciler onlara tüm vücut hareketiyle karşılık verir. 
Genel Fiziksel Tepki, anlamaya dayalı bir yabancı dil eğitiminin örnek bir yöntemidir. Öncelikle çocuklar öğretmenin talimatlarını dinler ve hareketlerle kendisine tepki verir. Çocuk, yabancı dildeki kelimelerin anlamlarını geleneksel eğitim yöntemlerine göre daha hızlı kavrar ve bilinçaltında da pasif olarak dilin yapısını öğrenir. Bu yöntemde doğrudan dil bilgisi öğretilmez, ancak çocuk şiirleri, tekerlemeleri veya şarkıları tekrarlarken dilin kurallarını öğrenir. Buna ek olarak, Genel Fiziksel Tepki yöntemi sayesinde çocuk zorlu ifadeleri hareketlerle ilişkilendirir ve böylece deyimleri ve ifadeleri çok daha kolay bir şekilde öğrenir.

Genel Fiziksel Tepki yönteminin yaratıcısına göre, bir yabancı dilin öğrenme süreci ile ana dilin öğrenme süreci mümkün olduğunca yakın olmalıdır. Anadil öğrenirken yürüme çağındaki çocuklar diğer insanlardan gelen komutlara sözlü olarak yanıt vermeye başlamadan önce, ilk önce hareket veya jest yoluyla fiziksel tepki verirler. İngilizce öğrenmek de benzer bir şekilde gerçekleşebileceğinden GFT yöntemi geliştirilmiştir.

Genel Fiziksel Tepki neden etkilidir?

Bu yöntem, yabancı dil öğrenim sürecinde (ana dil veya yabancı dil) dinlemenin konuşmadan önce geldiği varsayımına dayanmaktadır. Bu nedenle, çocukların konuşmadan önce anlamaları gerekir, çünkü anlamak iletişim için gereklidir. Dinleme tüm süreçte çok önemlidir, çünkü dinleme ile bilişsel alanlar aktive edilir ve daha sonra çocuğu konuşmaya hazırlar. 

Ek olarak, çocukların (ve yetişkinlerin) beyni, sağ yarıküre hareket, jest veya yüz ifadelerinden sorumlu olacak şekilde inşa edilmiştir Sol beyin yarım küresi ise dil ve konuşmadan sorumludur. Ana dili öğrenirken, başlangıçta sağ beyin yarım küresi çocuğa hakimdir, bu sayede dil bir bütün olarak bilinçsizce edinilir. Bu aşamada, tekrarlar ve seslerin telaffuz kolaylığı karakteristiktir. 

10-11 yaş arası çocuklarda beynin sol yarım küresi baskın hale gelir. Ancak bu zamanın ardından bir dili bilinçli olarak, örneğin gramer yapılarını öğrenmek mümkündür. James Asher ve Genel Fiziksel Tepki yönteminin varsayımlarına göre, bir yabancı dil öğrenme durumunda, doğal öğrenme sırasını korumak için sağ yarımküreyi harekete geçiren faaliyetler sol yarımkürenin faaliyetlerinden önce gelmelidir ve böylece verimlilik artar.
Dil ediniminde başarılı olmak için öğrenmenin stressiz olması gerekir. Anadil öğrenim süreci, çocuk için doğal , stressiz, aile ortamında gerçekleştiği için keyifli bir deneyimdir. James Asher’e göre ikinci bir dil öğrenmenin de keyifli bir deneyim olabilmesi için, örneğin gösteri yaparak, dans ederek, koşarak ve tüm vücut hareket ettirerek, şarkılar veya tekerlemelerin ritmine uyarak, oyun yoluyla öğrenme şeklinde stres ve kaygıdan uzak bir ortamda gerçekleştirilmelidir.

Genel Fiziksel Tepki yöntemi kimler için uygundur?

Belirli jestler ve hareketler yaparak ve küçük çocuğun tüm vücudunu fiziksel olarak meşgul ederek burada açıklanan İngilizce öğrenme yöntemi, küçük öğrenciler için en iyi sonucu verecektir. Okul öncesi çocuklarda, Genel Fiziksel Tepki yöntemini kullanarak öğrenimi dil en etkili yoldur, çünkü bu yöntem küçüklerin psikomotor gelişimine mükemmel şekilde uymaktadır. Bu nedenle GFT yöntemi en çok anaokullarında çalışan öğretmenler ve yabancı dil öğretmenleri tarafından kullanılmaktadır. 

Bununla birlikte, araştırmaların gösterdiği gibi, Genel Fiziksel Tepki yöntemi, özellikle İngilizce öğrenmeye yeni başlayan gençlerin ve yetişkinlerin öğreniminde de iyi sonuçlar vermektedir. Daha büyük çocuklarda, tüm sürecin GFT yöntemine dayandırılmasına gerek yoktur – derslere ek olarak veya daha zor konuları öğrenmek için kısa süreli uygulanabilir. Yöntem bu şekilde yetişkinler için yabancı dil okullarında, özel derslerde veya üniversitelerde başarıyla kullanılabilir. Yöntemin yaratıcısı James Asher bile, GFT yönteminin diğer yöntemlerle birlikte en iyi sonucu verdiğini söylemektedir. 

İleri düzey İngilizce kurslarında Genel Fiziksel Tepki yöntemi kullanılır mı? Evet! Bu yöntemi örneğin İş İngilizcesi dersleri sırasında merhaba demek, kendini tanıtmak veya şirketin sonuçlarını veya iş profilini sunmakla ilgili ifadeleri ve durumları öğrenebileceğiniz iyi bilinen bir kelime oyunu biçiminde kullanabilirsiniz. 
Teknolojinin ilerlediği şu günlerde, çevrimiçi İngilizce derslerinde Genel Fiziksel Tepki yöntemi kullanılabilir. Hızlı internet bağlantıları ve iyi bir web kamerası sayesinde, çocuğun evde, bilgisayar ekranının önünde öğretmenle birlikte gösteri yaparak ve dans ederek şarkı veya tekerlemeler öğrenmesinin önünde hiçbir engel yoktur. Yukarıdaki örneklerde belirtildiği gibi tüm vücudun kullanıldığı bu yöntemle İngilizce eğitimi, öğrencilerin ilgili durumları ve yaş grupları dikkate alınarak verilebilir.

Genel Fiziksel Tepki yönteminde kullanılacak şiirler

Teddy Bear

Teddy Bear, Teddy Bear, turn around (arkanı dön),
Teddy Bear, Teddy Bear, touch the ground (yere dokun,
Teddy Bear, Teddy Bear, tie your shoes – (ayakkabını bağla),
Teddy Bear, Teddy Bear, Goodbye to you – (hoşçakal – el salla).

I hear thunder (gök gürültüsü duyuyorum)

I hear thunder, I hear thunder, listen don’t you, listen don’t you (gök gürültüsü duyuyorum, gök gürültüsü duyuyorum, dinle, sen duymuyor musun?)
dinle, sen duymuyor musun?),
Pitter, patter, raindrops, pitter, patter, raindrops (pıtr, pıtır, yağmur damlaları, pıtır pıtır
yağmur damlaları),
I am wet, so are you (ben ıslandım, sen de ellerle silkelenir).

Sammy, Peter, Bobby, Roby, Tim

Sammy Thumb, Sammy Thumb, Where are you (Neredesin)? (el yumruk şeklinde sıkılır)
Here I am, here I am, How do you do? (parmak kaldırılır)
Peter Pointer, Peter Pointer, Where are you? (el yumruk şeklinde sıkılır)
Here I am, here I am, How do you do? (başparmak kaldırılır)
Bobby Big, Bobby Big, Where are you? (el yumruk şeklinde sıkılır)
Here I am, here I am, How do you do? (Başparmak kaldırılır)
Roby Ring, Roby Ring, Where are you? (el yumruk şeklinde sıkılır)
Here I am, here I am, How do you do? (Yüzük parmağı kıvrılır)
Tiny Tim, Tiny Tim,Where are you? (el yumruk şeklinde sıkılır)
Here I am, here I am, How do you do? (serçe parmak kıvrılır)

Touch your Hair

Touch your hair (ellerle saça dokunulur),
And wiggle your nose (burun sallanır),
Touch your ear (kulağa dokunulur),
And tap your toes (ayaklar yere vurulur),
Open your mouth (ağız açılır),
And wink one eye (bir göz kırpılır),
Now close your mouth (şimdi ağız kapatılır),
And wave „Goodbye” (el sallanır).

Ten little soldiers

Ten little soldiers stand up straight. (avuç içi açılır)
Ten little soldiers make a gate. (avuç içi aşağı bakar)
Ten little soldiers make a ring. (başparmak ve serçe parmak birbirine değdirilir)
Ten little soldiers bow to the King. (diğer parmaklar kıvrılır)
Ten little soldiers dance all day (parmaklar hareket ettirilir)
Ten little soldiers hide away (eller arkaya götürülür)

Head and Shoulders, Knees & Toes

Say it again

One, two, put on your shoe (bir, iki, ayakkabını giy),
Three, four, shut the door (üç, dört, kapıyı kapat),
Five, six, pick up sticks (beş, altı, çubukları al), 
Seven, eight, eat off a plate (yedi, sekiz, tabağı bitir),
Nine, ten, say it again (dokuz, on, yeniden söyle).

Bir Cevap Yazın

%d blogcu bunu beğendi: